Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Luopumisen rituaalit kulkevat teemana läpi konsertin. Nicolas Altstaedt avaa itseoikeutetusti Tapiola Sinfoniettan Indie-konserttisarjan.

Nicolas Altstaedt, sellisti-johtaja
Miiko Toiviainen, lausuja
Siljamari Heikinheimo, ohjaaja
Joonas Tikkanen, skenografi
Henry Purcell: Funeral March of Queen Mary Z. 860
Harrison Birtwistle: Cortege
Dmitri Shostakovitsh: Konsertto sellolle ja orkesterille nro 1 Es-duuri op. 107
Franz Schubert: Sinfonia nro 8 h-molli D.759 ”Keskeneräinen”
Musiikkiin on toisinaan kätketty säveltäjien salaisuuksia, joita ei ole tarkoitettu kaikkien kuultavaksi. Šostakovitš esiintyy ensimmäisessä sellokonsertossaan nimikirjaimistaan muodostetulla D-Es-C-H-aiheellaan, mutta finaalissa häntä alkaa ilkkua Stalin suosikkisävelmällään. Schubert jätti kesken h-molli-sinfoniansa, vaikka yritti pitkään keksiä sille jatkoa. Tuore tutkimus paljastaa, että teos onkin ehkä tarkoituksella ”Keskeneräinen”. Schubertin samoihin aikoihin kirjoittama teksti kertoo vaikeasta perhekriisistä, jonka kipeät muistot osuvat sinfonian kahteen osaan. Sibelius-palkitun Sir Harrison Birtwistlen Cortégessa muusikot toteuttavat kuulijoiden edessä salaperäisen rituaalin.
Ohjaaja Siljamari Heikinheimo ja skenografi, valosuunnittelija Joonas Tikkanen rakentavat Tapiolasalin lavalle visuaalisen maiseman, jonka Tapiola Sinfonietta yhdessä sellisti-johtaja Nicolas Altstaedtin kanssa muuttaa musiikiksi.
Konserttijatkot lämpiössä konsertin jälkeen.
SISÄLTÖVAROITUS: Esitys sisältää voimakkaita valoja.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Liput alk. 35 / 29 / 10 €
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.