Sotilaan tarina

”Konsertin lopussa puoli salia taputti käsiään, toinen puoli sihisi paheksuvana. Oli niitäkin, jotka sihisivät ja taputtivat yhtä aikaa.”

Miesoletettu puvussa ja aurinkolaseissa vasemmalla, keskellä istuu miesoletettu sotilaspuvussa, vasemmalla seisoo henkilö Väinämöisen asussa ja kantele käsissään.

Linda Wallgren, ohjaaja 
Joonas Tikkanen, skenografia (lavastus ja valo)
Rooleissa:
Aleksi Holkko
Katja Küttner
Leo Ikhilor

Igor Stravinsky: Sotilaan tarina

Vuonna 1918 I maailmansota oli päättynyt ja Igor Stravinsky oli menettänyt kotimaansa ja säännölliset tulonsa. Yhteistyössä sveitsiläiskirjailija C-F. Ramuzin kanssa valmistunut L’Histoire du soldat kertoo kotimaahansa palaavasta sotilaasta, joka tekee tuhoisaksi käyvän sopimuksen pirun kanssa. Musiikissa vilisee aikakauden muotitansseja, kuten marsseja, valssi, ragtime ja tango. Uudenlainen näyttämöteos herätti hämmennystä. Kantaesitys Sveitsissä sujui rauhallisesti, mutta myöhemmin teos nosti tunteet pintaan: ”Konsertin lopussa puoli salia taputti käsiään, toinen puoli sihisi paheksuvana. Oli niitäkin, jotka sihisivät ja taputtivat yhtä aikaa.”

Ohjaaja Linda Wallgrenin, näyttelijävieraiden ja Tapiola Sinfoniettan septetin yhteistyönä syntyy dramatisoitu tulkinta Stravinskyn tunnetusta merkkiteoksesta. Wallgren on nimitetty Kansallisteatteriin kotiohjaajaksi 2024-2030 ja hänen ohjauksiaan on esitetty useissa suomalaisissa teattereissa, viimeisimpänä Kansallisteatterin Angels in America (2024).

Sisältöhuomio: Sotilaan tarinan lavastelippu on mittasuhteiltaan ja väriltään erilainen kuin valtioneuvoston ohjeiden mukainen Suomen lippu.

Kuva: Adele Hyry.

Lue Linda Wallgrenin haastattelu.

Keskustelu konsertin jälkeen

Konsertin yhteydessä järjestetään keskustelutilaisuus, jossa konsertin tematiikasta keskustelevat Linda Wallgrenin kanssa sosiaalipsykologian dosentti Eemeli Hakoköngäs ja poliittisen historian yliopistotutkija Noora Kotilainen. Keskustelun moderaattorina toimii toimittaja Lotta Emanuelsson. Keskustelutilaisuus on Tapiolasalin yleisölämpiössä heti konsertin jälkeen n. klo 20.

Dosentti Eemeli Hakoköngäs työskentelee sosiaalipsykologian yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa. Hän on tutkinut muun muassa suomalaisuutta, kansallista historiaa ja sen käyttöä nykypäivässä. Viimeaikaisessa tutkimuksessaan hän ollut kiinnostunut siitä miten moniaistinen kokemus, esimerkiksi musiikki ja kuvat yhdessä voivat rakentaa ja muokata käsityksiämme vaikkapa kansakunnasta.

Noora Kotilainen on poliittisen historian yliopistotutkija Helsingin yliopistossa. Hän johtaa Koneen säätiön rahoittamaa Sotilaallisen vallan kieli suomalaisessa demokratiassa -hanketta. Kotilainen on kriittisen militarismitutkimuksen uranuurtaja Suomessa, ja tutkinut mm. militarismia ja militarisaatiota, sodan mediakuvaa ja visuaalisia representaatioita, kärsimystä ja humanitarismia, muuttoliikkeitä, globaalia turvallisuutta, sodan oikeuttamista ja sitä, kuinka sodasta puhutaan ja miten sitä oikeutetaan. Noora Kotilainen on työskennellyt tutkijana useissa Suomena akatemian hankkeissa ja eri yliopistoissa, sekä Ulkopoliittisessa instituutissa ja Maanpuolustuskorkeakoululla.

Aika

13.11.2025 19:00

Paikka

Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus

Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo

Hinta

Liput alk. 35 / 29 / 10 €

Käsiohjelma

Linda Wallgren

Ohjaaja

Joonas Tikkanen

Valosuunnittelu

Tab Content

This is a basic text element.

Tab Content

This is a basic text element.
Torstai
13.11.2025
19:00

Liput alk. 35 / 29 / 10 €

SINUA SAATTAISI KIINNOSTAA

Torstai
27.11.2025
18:30

Huonoja vaikutteita

Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.

Tutustu konserttiin
Torstai
20.11.2025
19:00

Skandaalikonsertti

Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.

Tutustu konserttiin