Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.

Ryan Bancroft, kapellimestari
Claire Barnett-Jones, mezzosopraano
Alban Berg: Altenberg Lieder op. 4
Arnold Schönberg: Kamarisinfonia nro 1 E-duuri op. 9
Gustav Mahler: Kindertotenlieder
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musikvereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”. Ohjelmassa oli hänen kamarisinfoniansa nro 1 op. 9, vallitsevan musiikkijärjestyksen muurinmurtaja. Lisäksi kuultiin Gustav Mahlerin Kindertotenliedit sekä Alban Bergin lauluja boheemirunoilija Peter Altenbergin maisemapostikortteihin kirjoittamiin runoihin. Yleinen älämölö puhkesi Altenberg-laulujen aikana ja yhteen ottivat modernistien kannattajat ja vastustajat. Konsertin järjestäjä läimäytti hänen ilmoituksensa keskeyttänyttä vastustajaa kasvoihin, mistä seurasi oikeusjuttu ja erään todistajan mukaan konsertin ”sulosointuisin ääni”. Koko tilaisuuden keskeytti lopulta poliisi. Tapiola Sinfonietta pyrkii pääsemään konserttiohjelmassa loppuun asti ja pyytää yleisöä pidättäytymään tappelemisesta.
Konserttiesittely päälämpiössä klo 18.10–18.30. Konsertin yhteydessä kuullaan Elsi Sloanin manifesti taiteen arvosta nykypäivänä, joka pohjautuu Lauri Maijalan pamflettiin.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Liput alk. 35 / 29 / 10 €
Liput alk. 35 / 29 / 10 €
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
”Konsertin lopussa puoli salia taputti käsiään, toinen puoli sihisi paheksuvana. Oli niitäkin, jotka sihisivät ja taputtivat yhtä aikaa.”