Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Periodityylin liemissä kypsytetty Peter Whelan johtaa yhden suurimmista barokkihaasteista tukenaan Helsingin Kamarikuoron ammattilaulajat.

Peter Whelan, kapellimestari
Helsingin kamarikuoro
Johann Sebastian Bach: Messu h-molli BWV232
Periodityylin liemissä kypsytetty Peter Whelan johtaa yhden suurimmista barokkihaasteista tukenaan Helsingin Kamarikuoron ammattilaulajat. Vakaasti protestanttinen Bach sävelsi jättimäisen katolisen messunsa Saksin August III:lle tavoitellessaan hovisäveltäjän arvonimeä. Saksi oli protestanttisuuden kivijalka, mutta saadessaan mahdollisuuden Puolan valtaistuimeen Dresdenin vaaliruhtinaat joutuivat kääntymään katolisuuteen. Bachille linkki Dresdenin hoviin tarjosi valttikortin kiinastelussa Leipzigin byrokraattien kanssa. Teoksesta kasvoi vuosien varrella valtava ordinarium-messu, joka rikkaudessaan ja kekseliäisyydessään ylittää säveltäjän muut teokset. H-mollimessusta tuli lopulta Bachin musiikillisten ja hengellisten ihanteiden synteesi, todellinen barokkitaiteen ensyklopedia ja monumentti.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.