Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Euroopan Kamariorkesterin konserttimestari Maria Wloszczowska tekee Tapiola-debyyttinsä.

Maria Wloszczowska, viulisti-johtaja
Igor Stravinsky: Konsertto Es-duuri “Dumbarton Oaks”
Wolfgang Amadeus Mozart: Viulukonsertto nro 2 D-duuri KV211
Igor Stravinsky: Konsertto jousiorkesterille D-duuri “Basel”
Wolfgang Amadeus Mozart: Viulukonsertto nro 5 A-duuri KV219 “Turkkilainen”
Kaikki taidemusiikki ei ole klassista musiikkia. Musiikin historiassa tasapainoa havittelevia klassistisia kausia seuraa yltiöpäisempiä ja tunteellisempia tyylikausia. Amerikkalaissäveltäjä George Antheil ilmaisi asian runollisesti: ”Ei ole ehkä mahdotonta verrata kaikkien aikojen kaikkea taidetta klassiseen sisäänhengitykseen, jota seuraa romanttinen uloshengitys, ja sitä jälleen klassinen sisäänhengitys ja niin edelleen. Taide ei voi pidättää hengitystään pitkään ilman että se kuolee.”Mozart oli 19-vuotias säveltäessään neljä viidestä viulukonsertostaan, joissa 1700-luvun klassismi saavuttaa kukoistuksensa. Stravinsky ei uusklassisissa teoksissaan niinkään kunnioita historiallisia esikuvia kuin leikkii heidän kanssaan – ja toisinaan kustannuksellaan.
Konserttiesittely päälämpiössä klo 18:10-18:30.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.