Skandaalikonsertti
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.

Elisar Riddelin, kapellimestari
Carolin Widmann, viulu
Aki Rissanen, piano
Armi Von Vep, burleskitaiteilija
Siljamari Heikinheimo, ohjaaja
Joonas Tikkanen, skenografi
Kurt Weill: Konsertto viululle ja puhallinorkesterille op. 12
Bohuslav Martinů: Le Jazz
George Gershwin: Rhapsody in Blue
Suositusikäraja 16 vuotta. Sisältövaroitukset: sisältää alastomuutta, voimakkaita valoja ja teatteriusvaa.
Lepo Laurilan Musiikkisanasto suomensi 1920-luvulla sanan ”jatsi” sanankääntein, joita ei nykypäivänä enää sallittaisi. Asenteet olivat tuomitsevia muuallakin. Jazzin kohdalla tuli ylitettyä raja, joka oli suurelta osalta rasistinen. Mutta ”kuohuvan” 1920-luvun nuorille säveltäjille jazzin rytmit ja saundit merkitsivät uutta vapautta ja elämäniloa. Weillin viulukonsertossa jazz-vaikutteet nousevat edeltävän sodan varjoista. Martinůn hilpeä Le Jazz syntyi Pariisissa, mutta sai ensiesityksensä vasta 1960-luvulla. Gershwinin ”Sininen rapsodia” oli ensimmäinen ja yhä loistavimpia yrityksiä sonnustaa jazz konsertoivaan muotoon. Sinisävelien pariin johdattavat tamperelaislähtöinen viulistikapellimestari Elisar Riddelin, uuden viulumusiikin tulkkina menestynyt Carolin Widmann, sekä jazzpianisti ja säveltäjä Aki Rissanen. Tapiolasali sonnustautuu hämyisimpään ja vapautuneisimpaan tunnelmaansa.
Konsertin tunnelmaan voi virittäytyä yleisölämpiössä klo 18 alkavan Bachia ja sidontaa -performanssin äärellä. Taide tuo näkyville alakulttuureita ja alakulttuureissa kukoistaa taide, jota yleinen mielipide on kautta aikain paheksunut – tai pitänyt liian jännittävänä. Sidontataiteilija Amy May, burleskitaiteilija Armi Von Vep sekä Tapiola Sinfoniettan konserttimestari Janne Nisonen esiintyvät lämpiössä ja johdattavat kuulijat konserttiin. Ravintola on auki performanssin ajan.
Konserttijatkot lämpiössä konsertin jälkeen.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Liput alk. 35 / 29 / 10 €
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.
”Konsertin lopussa puoli salia taputti käsiään, toinen puoli sihisi paheksuvana. Oli niitäkin, jotka sihisivät ja taputtivat yhtä aikaa.”