Eleitä
Klarinetisti Lauri Sallinen on tunnettu taiteiden välisten raja-aitojen kaatajana. Izabele Jankauzkaiten johtamassa konsertissa kuullaan peräti kuusi teosta, mm. Lotta Wennäkosken Ele.
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Elisar Riddelin, kapellimestari
Aki Rissanen, piano
Carolin Widmann, viulu
Siljamari Heikinheimo, ohjaaja
Joonas Tikkanen, skenografi
Kurt Weill: Konsertto viululle ja puhallinorkesterille op. 12
Bohuslav Martinu: Le Jazz
George Gershwin: Rhapsody in Blue
Lepo Laurilan Musiikkisanasto suomensi 1920-luvulla sanan ”jatsi” sanankääntein, joita ei nykypäivänä enää sallittaisi. Asenteet olivat tuomitsevia muuallakin. Jazzin kohdalla tuli ylitettyä raja, joka oli suurelta osalta rasistinen. Mutta ”kuohuvan” 1920-luvun nuorille säveltäjille jazzin rytmit ja saundit merkitsivät uutta vapautta ja elämäniloa. Weillin viulukonsertossa jazz-vaikutteet nousevat edeltävän sodan varjoista. Martinun hilpeä Le Jazz syntyi Pariisissa, mutta sai ensiesityksensä vasta 1960-luvulla. Gershwinin ”Sininen rapsodia” oli ensimmäinen ja yhä loistavimpia yrityksiä sonnustaa jazz konsertoivaan muotoon. Sinisävelien pariin johdattavat tamperelaislähtöinen viulistikapellimestari Elisar Riddelin, uuden viulumusiikin tulkkina menestynyt Carolin Widmann, sekä jazzpianisti ja säveltäjä Aki Rissanen. Tapiolasali sonnustautuu hämyisimpään ja vapautuneisimpaan tunnelmaansa.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Klarinetisti Lauri Sallinen on tunnettu taiteiden välisten raja-aitojen kaatajana. Izabele Jankauzkaiten johtamassa konsertissa kuullaan peräti kuusi teosta, mm. Lotta Wennäkosken Ele.
Euroopan Kamariorkesterin konserttimestari Maria Wloszczowska tekee Tapiola-debyyttinsä.