Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Tapiola Sinfoniettan taiteellinen partneri Nicolas Altstaedt urakoi jälleen sekä sellistinä että kapellimestarina.

Nicolas Altstaedt, sellisti-kapellimestari
Pjotr Tšaikovski: Rokokoo-muunnelmat op. 33
Wilhelm Killmayer: La joie de vivre
Sándor Veress: Neljä transilvanialaista tanssia
Joseph Haydn: Sinfonia nro 70 D-duuri Hob. I:70
Tapiola Sinfoniettan taiteellinen partneri Nicolas Altstaedt urakoi jälleen sekä sellistinä että kapellimestarina. Mozart tarjosi Tšaikovskille mielikuvan onnen ajasta ja kauneuden maailmasta, jota hän tavoitteli Rokokoo-muunnelmissaan sellolle ja orkesterille. Variaatioista levisi maailmalle sellosolisti Fitzenhagenin peukaloima versio, mutta Altsaedt tarjoaa tilaisuuden kuulla teoksen säveltäjän tarkoittamassa muodossa. Münchenissä vaikuttanut Wilhelm Killmayer (1927-2017) kokeili uransa alussa modernismia ennen kuin antautui tonaaliselle elämänilolle, La joie de vivrelle. Sitä puhkuvat myös Veressin Bartokin jalanjälkiä kevyemmällä askeleella seuraavat transsilvanialaiset kansantanssit. Haydnin energinen sinfonia nro 70 valoi optimismia Esterházyn ruhtinashoviin tuhoisan tulipalon jälkeen.
Konserttiesittely päälämpiössä 18:10-18:30.
Tapiolasali, Espoon kulttuurikeskus
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.