Huonoja vaikutteita
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Syksyn viimeinen After Work: Chamber tarjoaa intiimiä kamarimusisointia Mozartin, Bohuslav Martinůn ja Jean Françaix’n sävelin. Kvartetissa soittavat Hanna Juutilainen (huilu), Aleksandra Pitkäpaasi (viulu), Jussi Tuhkanen (alttoviulu) ja Mikko Pitkäpaasi (sello).

Wolfgang Amadeus Mozart: Huilukvartetto huilulle ja jousitriolle, D-duuri K. 285
Bohuslav Martinů: Duo viululle ja sellolle nro 1, H. 157
Jean Françaix: Trio a cordes, jousitrio viululle, alttoviululle ja sellolle
Hanna Juutilainen, huilu
Aleksandra Pitkäpaasi, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Mikko Pitkäpaasi, sello
Syksyn viimeinen After Work: Chamber tarjoaa intiimiä kamarimusisointia Wolfgang Amadeus Mozartin, Bohuslav Martinůn ja Jean Françaix’n sävelin
Mozartin elegantti ja aurinkoinen huilukvartetto vie kuulijan 1770-luvun Mannheimiin, jossa säveltäjä vietti vilkasta seurapiirielämää ja sai tilauksen hollantilaiselta eläkkeellä olevalta kirurgilta ja harrastajahuilisti Ferdinand Dejeanilta. Vaikka Mozart ei koskaan saanut koko palkkiotaan, syntyi neljä kvartettoa, joista D-duuri KV 285 on tunnetuin. Teos yhdistää keveyttä ja yllättävää syvyyttä.
Tšekkiläisen Martinůn Pariisissa säveltämä duo on kahden soittimen virtuoosinen vuoropuhelu, joka venyttää kamarimusiikin rajoja. Preludi on mietteliäs ja intensiivinen, kun taas toinen osa, Rondo, pursuaa kansanmusiikillista iloa ja teknistä loistoa. Teos vaatii soittajilta venymistä virtuoosisuorituksiin, ja se päätyikin legendaarisen Heifetz-Piatigorski-duon ohjelmistoon.
Ranskalaisen eleganssin ja ilkikurisen huumorin mestari Jean Françaix tarjoaa jousitrion, joka on yhtä aikaa nokkela, tanssiva ja syvästi melodinen. Vuonna 1933 sävelletty teos tasapainottaa viulun, alttoviulun ja sellon haasteellisen kokoonpanon leikittelevällä virtuositeetilla.
Konsertissa pääset nauttimaan kamarisoitannasta lähietäisyydeltä, ja istuinpaikat ovat näyttämöllä. Konsertissa on anniskelu, joten voit nauttia valitsemastasi virvokkeesta konsertin aikana. Käynti anniskelualueelle tapahtuu vasemman permanto-oven kautta. Ikärajaton katsomo on permannolla, ja näille paikoille ohjataan käymään permannon oikeasta ovesta.
Espoon kulttuurikeskus, Tapiolasali
Kulttuuriaukio 2,
02100 Espoo
Liput alk. 20 / 18 / 8 €
Liput alk. 20 / 18 / 8 €
Taidemusiikin yleisö tuomitsi jazzin 1900-luvun alussa, mutta se ei estänyt säveltäjiä inspiroitumasta jazzin rytmeistä ja saundeista.
Maaliskuussa 1913 Arnold Schönberg johti Wienin Musivereinissa musiikkiohjelman, joka nimettiin jälkeenpäin ”skandaalikonsertiksi”.