Historiaa

1992

”Tapiola Sinfoniettan loisto hiipumassa”
(Hannele Rantamäki Espoo 3/1992)

Espoon kaupungin säästötoimet aiheuttivat hankaluuksia orkesterin toimintaan. Pitkälle suunniteltu Japanin kiertue jouduttiin perumaan ja konserttien määrää supistamaan. Solistien ja kapellimestarien kohdalla noudatettiin syksyllä säästölinjaa. Lisäksi Osmo Vänskä lopetti kevään jälkeen ja orkesteri oli loppuvuoden ilman taiteellista johtajaa. Orkesterille ennustettiin jo synkkää tulevaisuutta ja pelättiin muusikkojen joukkopakoa, mutta konserttitoimintaa jatkettiin totutulla tasolla. ”On ilo asua Sinfoniettan kaupungissa” totesi Vilpittömästi kiitollinen kuuntelija 22.11. Länsiväylässä kiittäen mm. orkesterin solistitasoisia muusikoita ja konserttien ansioita arkisen harmauden katkaisemisessa.

”Tapiolan kuoron hitit juhlavuoden levylle”
(IS 15.5.1992)

Sinfonietta levytti Tapiolan kuoron kanssa Ondinelle uuden version Sininen ja Valkoinen –levystä sekä toisen kuoromusiikkia sisältävän levyn. Lisäksi vilkkaana levytysvuonna tehtiin Osmo Vänskän johdolla kaksi levyä BIS:lle: Aulis Sallisen musiikille omistettu sekä pasuunakonserttoja kautta aikojen esittelevä levy, solistina Christian Lindberg.

Tommi Mentu ja Riitta Pesola nousivat omista riveistä solistikorokkeelle ja vierailijoina esiintyivät mm. Dmitri Aleksejev, Liana Isakadze, Mihaela Martin, Roland Pöntinen, Edith Mathis ja Dmitri Baskirov. Osmo Vänskä johti vuoden aikana yhteensä 12 konserttia ja vieraileviin kapellimestareihin kuuluivat Frank Shipway, Moshe Atzmon, Paavo Järvi, János Fürst ja Lev Markiz.

”…Kun operettiorkesteri soi niin sulavasti
kuin Tapiola Sinfonietta, operetti alkaa
muuttua jo taiteeksi ja kulttuuriksi…”
(Hannu-Ilari Lampila HS 12.10.1992)

Sinfonietta esiintyi Osmo Vänskän johdolla suuren suosion saavuttaneessa MTV:n juhlakonsertissa solisteinaan Karita Mattila, Matti Salminen, Seppo Ruohonen ja Tamara Lund. Ohjelmassa oli ooppera- ja viihdemusiikkia. Nuorten solistien konsertti tarjosi espoolaisille koesoiton selvittäneille musiikinopiskelijoille tilaisuuden esiintyä orkesterin solistina ja Sinfonietta säesti myös Maj Lind –pianokilpailun finaalissa Sibelius-Akatemian juhlasalissa. Orkesteri vieraili vuoden aikana Oulun musiikkijuhlilla, Lohjalla ja Hämeenlinnassa sekä esiintyi ensimmäisellä Espoon kansainvälisellä kuorofestivaalilla. Toukokuussa järjestettiin ulkoilmakonsertit Tapiolassa ja Käpylän suurilla kyläjuhlilla.

”Tapiola Sinfonietta aloitti syyskautensa
ennen kokemattomalla jymymenestyksellä”
(Olavi Kauko HS 10.9.1993)

Vivaldin Vuodenajat Jean-Jacques Kantorowin johtamana keräsivät syksyn ensimmäisessä konsertissa salin täyteen. Uusi taiteellinen johtaja kiitti haastatteluissa soittajien henkistä joustavuutta ja toivoi, että espoolaiset päättäjät ymmärtäisivät hyödyntää korkeatasoista orkesteria myös kansainvälisen näkyvyyden saamiseksi.

Solisteina vuoden aikaan esiintyivät mm. Soile Isokoski, Tom Krause, Monica Groop, Jan-Erik Gustafsson, Leonidas Kavakos, Duncan McTier, Michala Petri sekä Sinfoniettan muusikoista Hanna Juutilainen ja Bridget Allaire-Mäki.

Sinfonietta esiintyi elokuussa Ranskassa Antibesin musiikkijuhlilla kolmessa konsertissa kapellimestari Gilbert Vargan johdolla solisteinaan altto Nathalie Stutzmann ja sopraano Elisabeth Vidal. Vierailu huomioitiin laajasti kiittävin arvosteluin ja orkesteri kutsuttiin saman tien konsertoimaan myös seuraavan vuoden juhlille.

1993

”Orkesteri otti riskin ja voitti”
(Heljä Salonen IL 18.11.1993)

Tapiola Sinfonietta siirtyi nettobudjetointiin, jonka myötä orkesteri velvoitettiin hankkimaan osa rahoituksestaan tuottavalla toiminnalla. Määrärahojen reipas supistaminen pakotti säästämään sekä myymään konsertteja eri tahoille presidentin kansliasta sähköliikkeisiin. Kamarimusiikkia esitettiin yllättävissä paikoissa ja uutta yleisöä hankittiin muutenkin erittäin aktiivisesti. Nuoremman yleisön mukaan saamiseen panostettiin ja orkesterin muusikot vierailivat kouluissa esittelemässä konsertteja. Koko henkilökunnan vaivannäkö kannatti, sillä yleisömäärä kasvoi yli kolmanneksella 28 000:een ja budjetti onnistuttiin pitämään.

Orkesterilaiset esiintyivät ”virallisten talkoitten” lisäksi ilmaiseksi orkesterin oboistin Tommi Mentun ideoimassa konsertissa entisessä Jugoslaviassa kärsivien ihmisten hyväksi.

”Opera Espoo näytti Kansallisoopperalle
modernisoinnin mallia… Näin riemukas
lennokkuus ja vivahteikkuus jäisivät
Kansallisoopperan orkesterilta toistaiseksi
pelkäksi haaveeksi.”
(Hannu-Ilari Lampila HS 18.10.1993)

Tapiola Sinfonietta soitti Opera Espoon ensimmäisessä tuotannossa, Giuseppe Verdin Falstaffissa Pekka Savijoen johdolla, ohjaajana Tony Wuorinen. Rooleissa olivat mm. Hannu Niemelä, Petteri Salomaa ja Päivi Nisula. Onnistuneita yhteistyöprojekteja olivat myös esiintyminen Espoon pianoviikoilla, solistina ja kapellimestarina Ralf Gothóni sekä Stravinskya, Ravelia, Debussyä ja Salosta sisältänyt konsertti Avanti!n kanssa. Täydessä Tampere-talossa jopa kesken kappaleen kuulluin bravo-huudoin maustetun konsertin solisteina olivat Olli Mustonen ja Jorma Valjakka ja kapellimestarina Esa-Pekka Salonen.

1994

”Tapiola Sinfonietan pillit pussiin”
(Hannele Tarkka-Tierala HS 26.10.1994)

Nettobudjettikokeilun toinen vuosi toi mukanaan taloudellisia vaikeuksia. Kaikkia orkesterilta edellytettyjä itse hankittavia tuloja ei saatu kokoon, ahkera orkesteri soitti ”liikaa” konsertteja ja rahat olivat loppu ennen vuoden päättymistä. Yhtenä ratkaisuna ongelmaan suunniteltiin kahden viikon pakkolomaa, joka kuitenkin peruttiin viime hetkellä. Apuun riensivät Sinfoniettan lukuisat muusikkoystävät ja marraskuussa järjestettiin talkoilla hyväntekeväisyyskonsertti orkesterin kassan kartuttamiseksi. Täydessä Tapiolasalissa esiintyivät viiden tunnin aikana Sinfoniettan solisteina mm. Soile Isokoski, Monica Groop, Kari Kriikku, Jan-Erik Gustafsson ja Marko Ylönen.

”Vauvaorkesteri tahtoo maailmalle
Iloisesti kupliva ja sopivasti kypsä Tapiola
Sinfonietta on valmis maailmanvalloitukseen
– kun vain rahaa saisi jostakin.”
(Minna Lindgren RONDO 30.5.1994)

Tiukan taloudellisen tilanteen takia kiertueita ei pystytty järjestämään, mutta orkesteri teki kuitenkin konserttimatkan Ranskaan La Roque d’Anthéronin pianofestivaalille, jossa se esiintyi loppuunmyydyissä konserteissa lähes 6000 kuulijalle. Lisäksi soitettiin yksi konsertti Tallinnassa ja orkesterin puhallinkvintetti esiintyi Belgiassa ja Ranskassa. Kotimaassa vierailtiin mm. Kuusankoskella ja Turussa sekä Naantalin Musiikkijuhlilla ja Helsingin Juhlaviikoilla. Säästölinjasta huolimatta vuoden aikana soitettiin upeita konsertteja ja Sinfonietta sai aikaisempien vuosien tavoin huomattavan paljon positiivista palautetta mediassa. Orkesterilaisista solisteina esiintyivät Pasi Pihlaja, Tero Latvala, Harri Mäki, Panu Pärssinen, Mikko Pitkäpaasi ja Tommi Mentu.

”Kontrapunktin loppukaarre
…Tapiola Sinfoniettaa on kehuttu kautta
pohjoismaiden. Espoon kaupungilla on
käsissään helmi, jota kannattaa hoitaa.”
(Marja Sjöberg Aamulehti 29.3.1994)

Sinfonietta esiintyi Tuomas Ollilan johdolla television suositussa Kontrapunkti musiikkitietokilpailussa. Kaikissa pohjoismaissa esitetyn kilpailun tuoman kansainvälisen näkyvyyden lisäksi saavutettiin laajalti myös kotimaista yleisöä: vuoden aikana orkesterilla oli yhteensä peräti neljä esiintymistä sekä televisiossa että radiossa. Lisäksi konserttien kävijämäärä jatkoi nopeaa kasvuaan lähes 33 000:een. Orkesterin tinkimätön uurastus ja korkea taiteellinen taso saivat myös virallisen tunnustuksen kun 1.1.1995 Tapiola Sinfoniettalle luovutettiin Uudenmaan läänin vuoden 1994 taidepalkinto.

1995

”Tapiolalaisten mahtava Bartók-ilta
Jotkut johtajavierailut ovat saattaneet
näyttää Tapiola Sinfoniettan ikään kuin
uudessa valossa, mutta loistavimmin se on
oma itsensä Jean-Jacques Kantorowin
sähköistävässä otteessa.”
(Olavi Kauko HS 26.3.1995)

Yhteistyö taiteellisen johtajan Jean-Jacques Kantorowin kuului yhä selvemmin orkesterin taiteellisen tason jatkuvana nousuna ja konserttiarvostelut olivat edelleen hyvin positiivisia. Levytykset veivät mainetta myös kansainväliseen tietoisuuteen, mutta talouden tiukkuus vaikutti valitettavasti yhä orkesterin toimintaan. Kotimaan tai ulkomaan kiertueita ei ollut mahdollista toteuttaa, mutta orkesteri teki omalla kustannuksellaan Lontoon matkan ja esiintyi Kantorow solistina ja kapellimestarina konsertissa St. John´s Smith Square –kirkossa mm. lontoolaisille agenteille.

”Tapiola Sinfonietta on
konserttilavojen kiintotähti”
(Kemira 3/95)

Sinfonietta solmi merkittävän kolmevuotisen sponsorisopimuksen Kemiran kanssa. Kansainvälinen kemian alan yritys odotti yhteistyöltä keventävää vaikutusta teollisuusyrityksen yrityskuvaan. Pääsponsori näkyi orkesterin painotuotteissa, iskulauseena ”Musiikki on sävelten kemiaa” ja orkesterista oli artikkelit yhtiön kotimaisessa ja kansainvälisessä lehdessä. Vuosi oli muutenkin yhteistyöpainotteinen. Sinfonietta teki neljä projektia Kansallisoopperan kanssa ja muina yhteistyökumppaneina olivat mm. Helsingin Juhlaviikot, Espoo Ciné, Espoon kulttuurikeskus, Dominante ja Espoon musiikkiopisto.

”Aidosti diivaillen – Wonderful!”
(Leena Santalahti LV 26.3.1995)

Karita Mattilan kanssa tehtiin musikaalisävelmiä ja iskelmiä sisältänyt levy kapellimestari Pekka Savijoen johdolla. Ondinelle tehty levy saavutti suuren suosion ja myi kultaa.

Säästölinjasta huolimatta kuultiin paljon unohtumattomia konsertteja, taiteilijoina mm. viulisti Jaime Laredo ja tenori Robert Tear, jotka myös johtivat konserttinsa.

Orkesterista solisteja olivat Ulla Soinne, Jaakko Luoma, Harri Mäki, Hanna Juutilainen, Bridget Allaire-Mäki ja lisäksi Juha Nikkola johti orkesteria.

Nuori yleisö otettiin vuoden aikana hyvin huomioon: päiväkoti- ja koululaiskonsertteja oli 10 ja lisäksi 11 kenraaliharjoitusta seurasi n. 1 800 koululaista. Sinfonietta teki myös kouluyhteistyötä yhtenä neljästä suomalaisorkesterista London Sinfonietta Education pilottiprojektissa. Orkesterista projektiin osallistuivat Jukka Rantamäki, Panu Pärssinen ja Tommi Mentu ja mukana oli myös opiskelijoita Sibelius-Akatemiasta.

1996

”Tapiola Sinfoniettan Bartók on uusi mittapuu
Tästä on levyn vaikea tulla paremmaksi!”
(Jukka Isopuro HS 30.9.1996)

Vuoden aikana solmittu ääni- ja kuvatallennesopimus mahdollisti peräti viisi levytystä. BIS –levymerkille tehtiin Jean-Jacques Kantorowin kanssa kolme levyä, säveltäjäniminä Uuno Klami, Camille Saint-Saëns ja Arvo Pärt ja lisäksi FINLANDIA-levymerkille tallennettiin kaksi levyllistä lauluja. Vuoden aikana julkaistu Bartók-levy, jossa solistina oli orkesterin oma huilisti Hanna Juutilainen ja kapellimestarina Jean-Jacques Kantorow, valittiin Helsingin Sanomissa yhdeksi vuoden 1996 parhaista levyistä.

”Tapiola Sinfonietta jälleen huippukunnossa
Sibelius-voittaja Pekka Kuusiston esiintymisestä
nauttivat yleisö ja hän itse”
(Jukka Isopuro HS 8.2.1996)

Sinfonietta teki onnistuneen kotimaan kiertueen solistina Pekka Kuusisto ja johtajana Jean-Jacques Kantorow. Kiertueen kaikki konsertit olivat loppuunmyytyjä ja Espoossa pidetty päätöskonsertti pika uusittiin suuren kysynnän takia samana iltana. Hienoja hetkiä koettiin myös Suomen Laulun kanssa Juhani Lamminmäen johdolla toteutetussa Felix Mendelssohnin Paulus-oratoriossa, jossa solisteina esiintyivät Soile Isokoski, Lilli Paasikivi, Christian Elsner ja Petteri Salomaa. Yhteistyötä jatkettiin edelleen Kulttuurikeskuksen kanssa, uutuutena kolmena sunnuntaina järjestetty ”Musiikista puheen ollen” –keskustelusarja, jossa yhtenä keskustelijana oli säveltäjä Erik Bergman.

Orkesterin työskentelyyn saatiin parannusta kun kaksi uutta puupuhallin vakanssia perustettiin. Myös toimiston puolella tapahtui muutoksia kun uudeksi intendentiksi valittiin Satu Angervo.

”Rytmi sykki, sointi hehkui
…Kolmannen pyörän eli johtajan
puuttuminen tihensi tunnelmaa suuresti”
(Hannu-Ilari Lampila HS 10.12.1996)

Julkisuudessa kiinnitettiin toistuvasti huomiota orkesterin käytäntöön soittaa ilman kapellimestaria ja vuoden 1996 aikana esiinnyttiinkin kahdeksan kertaa ilman erillistä johtajaa. Kapellimestari-solisteina kuultiin mm. Ralf Gothónia, Frans Helmerssonia, Joseph Swenseniä ja Kyung Wha Chungia. Parantunut taloudellinen tilanne salli useampien kansainvälisten taiteilijoiden kutsumisen ja solisteina vierailivat mm. Miriam Fried, Raschér Saxophone Quartet, Pavel Vernikov ja Thomas Zehetmair joka hänkin myös johti konserttinsa.

Omista riveistä solistin korokkeelle nousivat Asko Heiskanen, Tero Latvala, Jaakko Luoma ja Riitta Pesola.