Open spaces

Mario Venzago, kapellimestari
Kari Kriikku, klarinetti

György Ligeti: Ramifications
Michel van der Aa: Hysteresis, Suomen ensiesitys
Jarkko Hartikainen: Habitus, kantaesitys
Georg Friedrich Haas: Open Spaces
György Ligeti: kamarikonsertto

Yhteistyössä: Musica nova Helsinki

Suora radiointi: Yle Radio 1

Avoin kenraaliharjoitus 10.00-11.20., vapaa pääsy
Konserttiesittely klo 18.15.-18.45. Haastateltavina säveltäjät Jarkko Hartikainen ja Michel van der Aa.Järj, Sinfoniettan Ystävät ry.

To 9.2.2017 klo 19:00, Tapiolasali

Kausikorttisarjat:
Platinasarja
Hopeasarja

Liput: alk. 25/19/11 €, sis. palvelumaksu

Osta lippu

Konsertissa kuultavat teokset

Lyhennetty FM Kimmo Korhosen tekstistä.

Konsertin avaa modernismin mestari György Ligetin Ramifications (1968), jota säveltäjä itse kuvailee näin: "Ramifications on eräänlainen päätepiste kehityksessäni 'tiiviistä ja staattisesta' kohti 'fragmentoitua ja vilkasta'. Varsinkin jaksoissa, joissa musiikillinen materiaali on tiukasti yhteen kietoutunutta, ilmaantuu kokonainen uudenlainen 'epävarma' harmonia, ikään kuin soinnut olisivat 'mädäntyneet'. Ramificationsissa on vahva maku, ja hajoaminen hallitsee sen musiikkia."
Ramifications muodostaa parin Ligetin musiikillisen perillisen, itävaltalaisen Georg Friedrich Haasin Open Spacesin (2007) kanssa. Molemmat teokset tutkivat fyysistä ja musiikillista tilaa niin muusikoiden sijoittumisen kuin mikrotonaalisuutta hyödyntävän sointimaailmansa kautta.
Hollantilaisen Michel van der Aan Kari Kriikulle kirjoittamassa klarinettikonsertossa Hysteresis (2013) soivat rinnakkain akustiset instrumentit, elektroniset tallenteet ja digitaalisesti prosessoidut äänet. Kari Kriikun mukaan "teos toimii niin kuin muisti toimii, sama asia ei ole koskaan sama kahta kertaa".
Ligetin kamarikonsertto (1969/70)  kuuluu säveltäjän 1960-luvun tuotannon avainteoksiin. Jokainen skonserton 13 soitinosuudesta on solistinen. Ligeti itse tarkensi, että "kaikki stemmat ovat virtuoosisia ja kaikkia kohdellaan tasavertaisesti".
Konsertissa kuullaan myös Jarkko Hartikaisen odotetun Habitus-teoksen (2014-2017) kantaesitys. Otteiatä säveltäjän teoskiommentista:

"Orkesteri kehona. Ihmisistä ja soitinäänistä muodostuvana hengittävänä kehona tilassa. Kehon rajat ja raajat. Kehon muutokset ajan kuluessa tai suhteessa tilaan. Kehon rytmit. --- Kehon sanattomat viestit ja vaatimukset. Happi. Liike. Toisto. Venytys. Hermot, kudokset. Muistot ja pelotkin siellä jossakin säikeessä. Beethoven ja Sibelius kehon lihasmuistissa. Kehollinen aikakäsitys ja sitä kautta kehon suhde ympäristöönsä, siihen villiin luontoon, josta se on syntynyt ja jonka selässä se elää. Yhden kehon näkeminen toisen, suuremman, osana. Tai useammasta koostuvana, kulttuuris-yhteiskunnallisena kehona. --- 

Säveltäminen on vähintäänkin yhteen kehoon vaikuttamista. Minussa nämä ajatukset tuottivat tietynlaista veistoksellis-meditatiivista aaltoilua. --- Musiikki alkaa sanojen jälkeen, mutta ainahan eri suhteistoja (eräänlaisia kehoja nekin) voi asettaa elämään rinnakkain tai sisäkkäin, kuten olen tässä yrittänyt tehdä. Habitus on kasvukaupunkini parhaan sinfonisen kehon, Tapiola Sinfoniettan, tilauksesta syntynyt orkesterikappale, suunniteltu tässä Musica nova Helsinki -festivaalin osana olevassa konsertissa esitettäväksi."  

Tapahtumapaikasta

Tapiolasali on Tapiola Sinfoniettan kotisali, jossa orkesteri harjoittelee ja pitää useimmat konserttinsa. Tyylikkäässä koivupintaisessa konserttisalissa on 773 paikkaa. Tapiolasali sijaitsee arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemassa Espoon kulttuurikeskuksessa, jonne löytää helposti ja pääsee Helsingistäkin hetkessä. Tapiolasalin osoite on Kulttuuriaukio 2, 02100 Espoo. Puh. (09) 816 21 (vaihde).

Lue lisää konserteissa vierailusta