HETKIÄ V: Hetkiä, kohtaamisia… NYT

Hanna Juutilainen, huilu
Markku Laakso, kitara
Asko Heiskanen, klarinetti
Ritva Kaukola, alttoviulu
Jukka Kaukola, sello

Ravi Shankar: L’Aube Enchantée
Joseph Kreutzer: Trio huilulle, klarinetille ja kitaralle op. 16
Sauli Zinovjev: A Due huilulle ja kitaralle, kantaesitys
Tōru Takemitsu: Toward the Sea
Franz Schubert (Matiegka): Kitarakvartetto

 

 

Su 5.2.2017 klo 15:00, Sellosali

Kamarimusiikkikonsertit

Liput: alk. 15/10 €

Osta lippu

Tapiola Sinfoniettan huilun äänenjohtaja Hanna Juutilainen tunnetaan myös aktiivisena kamarimuusikkona. Tässä konsertissa hänen kolme erilaista huiluaan saavat vivahteita läheltä ja kaukaa, menneisyydestä ja nykyisyydestä, uusimpana teoksena Juutilaisen tilaama duo huilulle ja kitaralle Sauli Zinovjevilta.

"On mielenkiintoinen prosessi koota kamarimusiikkikonsertti, kun sen saa tehdä ihan itse. Kohtasin pitkän tauon jälkeen kitaristi Markku Laakson toissa kesänä, ja soitimme jotain pientä yhdessä. Totesimme heti, että haluamme tätä lisää, ja näin alkoi tämän konsertin suunnittelu. Huilulle ja kitaralle on sävelletty valtava määrä teoksia erityisesti klassis-romanttiseen tyyliin mutta myös myöhemmin, aivan viime vuosikymmeninä. Takemitsun teos on ollut minulle aina läheinen valtavan rikkaan värimaailmansa ansiosta. Halusimme myös tilata uuden suomalaisen teoksen tälle kokoonpanolle. Säveltäjäksi pyysimme Sauli Zinovjevia, jonka musiikki oli puhutellut minua vahvasti jossain hetkessä jossain muualla. Kolmas teos  uudemmasta lohkosta on Ravi Shankarin L’Aube Enchantée, jonka ovat länsimaisittain notatoineet Roberto Aussel ja Pierre-André Valade. Vanhemmasta ohjelmistosta, jossa kitaraa ja huilua täydentävät klarinetti, alttoviulu ja sello, halusimme tuoda tähän konserttiin pari harvinaisuutta. Soittajisto täydentyi ystävistä, jotka ovat kiinnostuneita vanhan musiikin lähestymisestä samankaltaisin silmälasein. Myös soittimet on mietitty tähän tarkoitukseen sopiviksi", kertoo Hanna Juutilainen

Teosesittelyt

Lyhennetty Kimmo Korhosen ja Sauli Zinovjevin (A Due) teksteistä.

Joseph Kreutzer: Trio huilulle, klarinetille ja kitaralle A-duuri op. 16
Joseph Kreutzerin  (1790-1840)  "Grand Trio" huilulle, klarinetille ja kitaralle on hänen viehkeimpiiä kamarimusiikkikappaleitaan ja edustaa edustaa perinteistä ja ongelmatonta klassista tyyliä. Teoksen avaa sujuvasti soljuva Allegro-osa, keskellä on melodisesti linjakas Adagio ja päätöksenä on eloisa, poloneesin rytmiä ja luonnetta kuvastava Alla Polacca.

Toru Takemitsu: Toward the Sea
Toru Takemitsu (1930-1996) rakensi musiikissaan synteesiä japanilaisista ja eurooppalaisista aineksista ja antoi teoksilleen yleensä runollisia ja kuvauksellisia otsikoita, joissa vesi on usein keskeisenä elementtinä. Towards the Sea (1981)valmistui Greenpeace-järjestön tilauksesta Pelastakaa valaat -kampanjaa varten. Lyyrisen tunnelmallisessa teoksessa on kolme osaa, joiden otsikot viittaavat Herman Melvillen klassiseen, romaaniin Moby Dick. Teosta hallitsee huilun vapaasti ilman tahtiviivoja kirjoitettu melodiikka, jonka motiivisena lähtökohtana on aihe Es-E-A eli sana "SEA" (meri) saksalaisten sävelten nimien mukaan.

Sauli Zinovjev: A Due huilulle ja kitaralle, kantaesitys
A Due (suom. kaksin, kahdelle) edustaa sävellystuotannossani poikkeuksellisen vahvasti ulkomusiikillisen inspiraation synnyttämää teosta. Teos on sävelletty tämä konsertin teemaa kunnioittaen Toru Takemitsun Towards the Sea -teoksen pariksi.
A Duen tausta on japanilaisessa luontomystiikassa.  Lukiessani Haruki Murakamin romaania Kafka Rannalla lumouduin siitä, miten niin kiireistä ja järjestelmällistä yhteiskuntaa ympäröi mystinen ja hiljainen luonto, metsä ja meri. Erityisen vaikutuksen minuun teki Murakamin tapa kuvata miten luonnon aika laskostuu ja paikoin jopa pysähtyy. Tätä samaa äärimmäisen aistillista tunnelmaa maalaa Mirkka Rekolan runo ”Minun oli aina käännyttävä teiltä. Se on merenranta”. Tämä Rekolan runo pukee teokselle värit ja muodon. A Due tarkkailee ja tunnustelee ympäröivää aikaa, uppoutuu syvästi omaan aforismiinsa. Harhailee, pysähtyy, kohtaa. (Sauli Zinovjev)

 

Franz Schubert (1797-1818): Kvartetto huilulle, alttoviululle, sellolle ja kitaralle D96, perustuu Wenzel Thomas Matiegkan (1773-1830) Notturnoon op. 21
Tšekkiläinen säveltäjä, kapellimestari ja kitaristi Matiegka sävelsi Notturnon op. 21 huilulle, alttoviululle ja kitaralle vuonna 1807. Schubert ihastui sävellykseen ja teki siitä 1814 oman täydennetyn versionsa. Hän lisäsi mukaan sello-osuuden, korjaili alttoviulun osuutta, lisäsi menuettiin toisen trio-jakson ja sävelsi yhden (keskeneräiseksi jääneen) lisämuunnelman finaaliin.

Ravi Shankar: L'Aube Enchantée
Kukaan toinen ei ole läntisessä maailmassa henkilöinyt samalla lailla intialaista musiikkia kuin legendaarinen sitarinsoittaja Ravi Shankar (1920-2012). Hänellä oli sikäli hyvät lähtökohdat asemaansa erilaisten kulttuuripiirien sillanrakentajana, että hän sai vankan koulutuksen intialaisessa musiikissa, mutta hän oli myös viettänyt kymmenvuotiaasta lähtien paljon aikaa Euroopassa ja Yhdysvalloissa esiintymällä muusikkona ja usein myös tanssijana veljensä tanssiryhmässä. Samalla hän tutustui länsimaiseen klassiseen musiikkiin. Hänet tunnettiin mm. yhteistyöstään viulisti Yehudi Menuhinin ja Beatles-kitaristi George Harrisonin kanssa.
Vuonna 1976 Shankar sävelsi teoksen L'Aube enchantée sur le raga Todi. Nimi kertoo paitsi "lumotusta aamusta" myös siitä, että teos perustuu Todi-nimiseen Etelä-Intian karnaattisen musiikin ragaan eli melodiseen asteikkoon; kyse on siis eteläintialaisesta vanhan klassisen musiikin traditiosta. Teoksesta on tehty versio huilulle ja kitaralle (tai harpulle).

 

Tapahtumapaikasta

Sellosali on akustisesti yksi Etelä-Suomen korkeatasoisimmista konserttisaleista. Salin muunneltava akustiikka tekee siitä erityisen monipuolisen esityspaikan. Leppävaarassa kauppakeskus Sellon yhteydessä sijaitsevaan saliin pääsee sujuvasti koko pääkaupunkiseudulta. Sellosalin osoite on Soittoniekanaukio 1 A, 02600 Espoo. Puh. (09) 816 5011.

Lue lisää konserteissa vierailusta