Alppien aatelia

Mario Venzago, kapellimestari
Kit Armstrong, piano

Christoph Willibald Gluck: Alkusoitto oopperasta Ifigeneia Auliissa
Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto nro 24
Johannes Brahms: Sinfonia nro 2

Pe 17.2.2017 klo 19:00, Tapiolasali

Kausikorttisarjat:
Platinasarja
Kultasarja

Liput: alk. 25/19/11 €, sis. palvelumaksu

Osta lippu

Kit Armstrong © Jason Alden

Nuori amerikkalaispianisti Kit Armstrong herätti suurta ihastusta edellisellä vierailullaan Tapiolassa. Nyt vuorossa on Mozartin tummasävyinen c-molli-konsertto. Sille tuo vastapainoa Johannes Brahmsin valoisa D-duuri-sinfonia,

Konsertin johtaa sveitsiläinen kapellimestari Mario Venzago, joka työskentelee myös Sveitsin suurimpiin orkestereihin kuuluvan Bernin Sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina. Sinfonietta valmistelee Venzagon johdolla kokonaislevytystä Brahmsin sinfonioista, joista tässä konsertissa kuullaan Sinfonia nro 2. Konsertissa ja levytyksessä vierailee Bernin sinfoniaorkesterista kolme pasunistia sekä tuubansoittaja.

Kit Armstrong
(s. 1992) on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt hankkia kannuksia maailman merkittävimpien orkestereiden solistina, näiden joukossa ovat mm. esiintymiset Esa-Pekka Salosen johdolla Lontoon Philharmonia-orkesterissa ja Riccardo Chaillyn johdolla Leipzigin Gewandhaus-orkesterissa. Toukokuussa 2017 Kit Armstrong soittaa ensi kertaa Wienin Filharmonikoiden solistina.

Teosesittelyt

Lyhennetty FM  Kimmo Korhosen tekstistä.

Christoph Willibald Gluck (1714-1787): Alkusoitto oopperasta Ifigeneia Auliissa
Gluckilla on oopperan historiassa kumouksellinen taiteellinen uudistaja. "Olen pyrkinyt pelkistämään musiikin todelliseen tehtäväänsä palvelemaan runoutta ilmaisun keinoin ja seuraamalla tarinan tilanteita ilman, että toiminta keskeytyy tai heikkenee tarpeettomalla koristelulla."  Ifigeneia Auliissa -oopperan ensi-ilta Pariisissa huhtikuussa 1774 herätti suurta kohua ja oli käynnistämässä oopperasotaa "gluckistien" sekä perinteistä italialaista oopperaa ja Niccolò Piccinin teoksia suosineiden "piccinistien" välillä.
Gluck totesi, että "alkusoiton pitäisi ilmoittaa katselijalle toiminnan luonne". Ifigeneia Auliissa -alkusoitto "ilmoittaa", että kyseessä on vakavahenkinen teos, jossa on sekä kouraisevaa tragiikkaa että ylvästä jalomielisyyttä. Ooppera perustuu ranskalaisen Jean Racinen näytelmän kautta antiikin myyttiin.

Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto nro 24 c-molli KV 491
Mozartin sykähdyttävämpiin teoksiin kuuluva pianokonsertto c-molli valmistui kesken valoisan Figaron häät -oopperan säveltämisen.Vuotta aiemmin hän oi säveltänyt toisen mollisävellajiin kirjoittamansa konserton,  pianokonsertto d-molli (KV 466).  Siinä missä d-molli-konsertto on dramaattista ja kuohuvaa musiikkia, siinä c-molli-konsertto on pohjimmiltaan traaginen teos. Mozart on käyttänyt c-molli-konsertossa suurempaa orkesteria kuin muissa pianokonsertoissaan, ja varsinkin puupuhaltimien osuudet ovat rikkaat ja runolliset.

Johannes Brahms (1833–1897): Sinfonia nro 2 D-duuri op. 73
Brahmsin toinen sinfonia on yksi hänen vapautuneimmista ja positiivisimmista teoksistaan. Jo teoksen pastoraalinen avaus kertoo uhmakkaaseen esikoissinfoniaan verrattuna aivan toisenlaisesta tunneilmaisusta ja lähestymistavasta. Toisaalta sinfonian valoisuutta on joskus korostettu liikaakin, sillä siinä on myös varjoisammat ulottuvuutensa. Syvyyttä tuovat mm. jyhkeät mollikäänteet. Finaalissa Brahms rakentaa riemukkaasti huipentuvan voitonjuhlan.

 

Tapahtumapaikasta

Tapiolasali on Tapiola Sinfoniettan kotisali, jossa orkesteri harjoittelee ja pitää useimmat konserttinsa. Tyylikkäässä koivupintaisessa konserttisalissa on 773 paikkaa. Tapiolasali sijaitsee arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemassa Espoon kulttuurikeskuksessa, jonne löytää helposti ja pääsee Helsingistäkin hetkessä. Tapiolasalin osoite on Kulttuuriaukio 2, 02100 Espoo. Puh. (09) 816 21 (vaihde).

Lue lisää konserteissa vierailusta